fredag 22 oktober 2010

Vecka 42:s uppgift.

Hejhej!

Idag ska jag berätta om en händelse som hände under första världskriget. Jo, jag ska berätta om svarta veckan och bakrnden bakom den. Det hela började med att Serbien inte gick med på kraven som österrike satt upp. Så i stället förkalade dom krig den 28 juli. Redan innan kriget hade Tyskland förvarnat om att Serbien inte skulle kriga mot österrike, men Serbien vägrade att lyssna. Den 1:a Augusti förklarade Tysklad och Österrike som var allierade krig mot Ryssland. Den 3:e Augusti förklarade dom även krig mot Frankrike. Den 4:e Augusti förklarade Storbrittanien krig mot Tyskland. Den 6:e Augusti förklarade Österrike krig mot Ryssland, och Serbien mot Tyskland. Och hela denna raddan av krig alla mot alla kallas svarta veckan. Själv tycker jag att det är lite krångligt att hålla reda på vem som förklarar krig t vem vilken datum, men det kanske fungar senare..

Jag begriper inte varför alla vill döda alla? Jag hade inte heller kunnat vara vän med alla uta hade nog slagit någon, men men sånt händer.. Det var nog allt.

Hejhej!

2 kommentarer:

  1. Bra beskrivning i korta drag av svarta veckan. utveckla gäran vad du tänkter och tycker.

    SvaraRadera
  2. Ska försöka göra det till hinduismen..

    SvaraRadera